Tips & Adviezen

 

Tips voor verzorgers/begeleiders voor het omgaan met een persoon met Autisme

 

Het begeleiden van een autistisch persoon vraagt nogal wat van de verzorgers/begeleiders. Een aantal dingen zijn belangrijk bij het geven van begeleiding aan deze mensen.

 

Bedoeling van gedrag

De verzorgers/begeleiders van een persoon met autisme moeten dit persoon als eerste ‘leren verstaan’. Zo moeten ze proberen te begrijpen wat deze persoon zegt, maar ook het gedrag van dit persoon leren begrijpen. Het gedrag van ieder mens heeft een boodschapwaarde, het is een vorm van communiceren. Bij mensen met autisme geldt dit nog sterker, omdat zij vaak niet kunnen uitleggen wat ze voelen en denken. Vaak is het niet moeilijk om te zien dat een persoon boos of kwaad is, maar het gaat juist om de reden van de boosheid of kwaadheid waarnaar op zoek gegaan moet worden.

 

Inspelen op prikkels

Het kost mensen met autisme heel veel energie om te leren wennen aan bepaalde prikkels of om ze te negeren. Makkelijker is het om de prikkels te ‘neutraliseren’. Bijvoorbeeld: als een persoon op weg naar school langs een bepaalde plek weigert te lopen omdat er een hond voor het raam zit, kost het minder energie om elke dag een blokje om te lopen dan om de persoon te leren dat die hond echt niets zal doen.

De wereld moet voor deze persoon zo voorspelbaar mogelijk gemaakt worden. Als je als begeleider of opvoeder merkt dat er een angstopwekkende situatie voor deze persoon gaat komen, kun je hem daar het beste zo goed mogelijk op voorbereiden.

 

Structureren van prikkels

De meeste mensen met autisme kunnen geen structuur brengen in hun leven en aan hun omgeving. Ook vinden ze het moeilijk om een betekenis te geven aan wat ze meemaken. Elk moment van de dag ervaren zij waarschijnlijk als een vloedgolf van prikkels.
Daarom is structuur aanbrengen in het leven van een persoon met autisme extra belangrijk. Dit persoon voelt zich dan namelijk prettiger en veiliger.

 

Leren wennen aan prikkels

Soms is het leren wennen aan bepaalde prikkels niet te voorkomen. Het is lastig om een persoon met autisme te laten wennen, omdat hij de uitleg ervan niet begrijpt, omdat hij dat inzicht ervoor niet heeft. Een persoon laten wennen aan een angstaanjagende prikkel moet daarom in stapjes gebeuren en worden gecombineerd met leuke ervaringen voor dit persoon.

 

Leren van vaardigheden

Het is mogelijk mensen met autisme sociale vaardigheden aan te leren. Mensen met autisme begrijpen alleen niet waarvoor die vaardigheden zijn en daardoor kan het aanleren van bijvoorbeeld hoe hij zich moet voorstellen aan andere mensen lijken op het dresseren van een paard. Ook is het zo dat wat ze dan geleerd hebben, ze moeilijk in een andere situatie ook doen. Als ze bijvoorbeeld thuis geleerd hebben hoe ze mensen moeten begroeten, hoeven ze dat in een winkel niet per se te doen, omdat de situatie anders is.

 

Consequent reageren

Net zoals bij (normale) mensen, moet ook het gedrag van de begeleiders of opvoeders naar dit persoon met autisme direct en consequent zijn. Gewenst gedrag moet je belonen, voor ongewenst gedrag moet je alternatieven zoeken. Straffen wordt afgeraden, want dit wordt toch niet goed begrepen. Beter is het om duidelijk te laten merken wat de achterliggende gedachte is van waarom je boos/kwaad bent op dit persoon.

 

Hier nog een aantal tips en adviezen

  • Gebruik concrete taal voor mensen met autisme.
  • Korte zinnen, niet babbelen.
  • Een persoon met autisme kan vaak maar één ding tegelijk (niet: niet praten en kijken tegelijk).
  • Wees juist zakelijk in plaats van emotioneel.
  • Stel concrete vragen en wees geduldig bij het krijgen van een antwoord, dit duurt soms namelijk wat langer.
  • Wees voorspelbaar en geef veranderingen tijdig aan.
  • Lok communicatie uit en geef hem de tijd om de informatie te verwerken.
  • Geef gevoelens en emoties aan het contact. Hij heeft namelijk wel degelijk gevoelens en verlangt dit, net zoals ieder ander persoon.
  • Communiceer met 1 ding tegelijk.
  • Wacht even tot het kwartje bij hem is gevallen. Door de informatieverwerkingssnelheid duurt het wat langer.
  • Geef duidelijkheid en stel regels. Hij kan weleens claimend zijn, maar dat komt door zijn behoefte aan duidelijkheid.
  • Verwacht geen reactie op non-verbale communicatie (gezichtsuitdrukking of gebaar) van jouw kant. Hij zal dit niet herkennen of kunnen plaatsen.
  • Stel hem gerust als je boos bent op een ander, het heeft niets met hem te maken.
  • Straffen heeft geen zin, ze begrijpen namelijk niet waarom. Door duidelijke afspraken en regels zal het vanzelf al goed gaan, want deze mensen kunnen zich daar goed aan houden.
  • Als hij boos is, zorg dan voor dat hij afleiding krijgt om weer tot rust te komen. Praat er op een later moment met hem over. Discussies en emoties hierin mengen heeft geen zin.